semua orang ada masalah, tidak kiralah masalah diri sendiri atau masalah keluarga atau masalah kawan2. tapi semua masalah tersebut merupakan satu cabaran dan dugaan daripada ALLAH S.W.T..semakin tinggi iman seseorang, semakin banyak masalah atau dugaan yang ALLAH S.W.T berikan. tapi adakah kita sedar, bahawa masalah tersebut sebenarnya adalah satu kaedah untuk kita disiplinkan diri kita? adakah kita sedar sebenarnye masalah tersebut membolehlah kita semua berjaya?

aku rasa semua orang tidak sedar yang masalah yang di alaminye adalah titik tolak kepada penyelesaianya. tiada masalah yang tiada penyelesaiannya, semua ada jalan penyelesaiannya..

apa yang akan aku kongsikan adalah tentang masalah diri aku sendiri. aku sebenarnye mempunyai target tiap2 hari. contohnya, hari ni aku nk siapkan handJoint dalam 3D. aku nak bereskan tulang bagi tangan, tapi start dari lepas tengah ari lagi, aku start, duk kejap jer, tak sampai 10 minit, maa aku panggil suh minta tolong..aku no hal..tolong dia kemaskan rumah.

aku tak ade masalah sebab tu dah jadi tanggungjwab aku, tolong sampai dekat pukul 4.30, aku berhenti dan aku kena tolong maa aku gi ambil adik aku kat sekolah..balik kul 5.00, sekarang aku nak jer start wat 3d, adik aku panggil, minta tolong, saem aku panggil minta tolong..sampai aku sendiri pun tak tertolong..maknenye sekali lagi target aku untuk siapkan tulang untuk tangan tak kesampaian..malam ni aku ade kije lain plak yang ingin di bereskan..

tapi aku terima ape yang berlaku, sebab aku tau sangat2, yang semua yang berlaku ni ade hikmahnya..

so banyakkan lah bersabar..dengan masalah diri ku sendiri, family..n paling sakit hati, masalah kawan2 yang tak dengar kata..tulah yang membuatkan hidup aku perit..

Related Posts with Thumbnails